Utvärdering om Canon eos 60D

Tänk på att utvärderingen görs utav en oerfaren amatör som bara kan jämnföra med sin gammla kamera haha!^^ 
Hur ska jag skriva minus och plus? Minus eller plus först? Jag tror att det blir lättast att ta plus först :)

PLUS
1. Anledningen till att jag valde 60D var för bl.a att den har en vinklingsbar skärm. Det går att vinkla skärmen åt alla håll och kanter. Det är väldigt smidigt när jag exempel ska fota nära marken och jag inte orkar böja mig ner. Då är det lätt att vinkla skärmen upp och kolla genom den :) Ett annat plus med skärmen är att den är väldigt stor!


2. Det är HD filmning på den. Jag har bara provat att filma med den en gång och det var i ett mörkt ridhus. Ljuset blev väligt bra även skärpan. Det som skulle kunna vara ett minus är att jag måste ha manuell fokus men jag ser inte det som något problem. Det gick mycket lättare än vad jag trodde :)

3. Jag kan ha högre ISO än vad jag kunde ha på min gammla kamera. ISOt går ända upp till 6400. På min gammla kamera hade jag 1600. För min del är det stor skillnad! ;) Sedan finns det fler mellan lägen. På min gammla kamera kunde jag bara hoppa från 200.400. I den här kameran finns det ett mellan läge på 320 :)


4. Bilderna blir mbättre när jag använder blixt. tycker att bilderna blir mycket "mjukare" och dessutom reflekterar inte ögonen på djuren. Men det klart, det kanske inte har något med kameran att göra?


5. Jag har större valmöjlighet till inställningarna. Med min gammla kamera gick det inte att fota när det var mulet väder. Nu har jag bara fått fota i mulet väder och bilderna blir inte heelt kassa ;) Nu ÄNTLIGEN kan jag ha 1/160 i slutartid i stället för 1/200 utan att de blir suddiga. Dessutom kan jag ha högre slutartid när jag använder blixt. På min gammla kamera kunde jag högst ha 1/200 nu kan jag ha 1/250. Det gör stor skillnad ;)
Inst. 1/160 - F 4.5 (hm undrar om jag skrev rätt?) Mulet väder och ljuset är endå helt OK i bilden :)


MINUS
1. När jag har bilden på skärmen i stället för att kolla igenom "hålet" (eller vad heter det) Så har kameran svårare att fokusera. Därför är det lättast att ha manuel fokus men i vissa stunder när jag vill ha bild på skärmen kanske det även kan vara svårt att se vart fokusen hamnar om jag har manuel. 


2. Radera knappen sitter totalt fel. Det visste jag innan jag köpte den så det var jag beredd på men det sitter värkligen helt kasst haha. Det går värkligen inte att radera bilder med flyt. En annan dålig sak är att det inte går att ångra beslut när man väl har tryckt på knappen. Jag lär ju hinna radera fel bilder innan jag byter kamera haha. 

3. Även om jag kan ha högt ISO så blir bilden krusig vid högre numer. Vet inte exakt hur hökt jag kan ha innan det blir krusigt men det är inte jätte högt.

Här har jag använt ett högre ISO tal och som ni kan se är bilden väldigt brusig. Har raderat bilden i kameran så nu vet jag inte hur jag kan se vilket ISO tal jag hade. 
4, Knapparna brevid skärmen är väldigt "stumma" eller hur jag nu ska kalla det. Det känns knappt att jag trycker på knapparna. 


5. Kameran är inte så vädertålig och den här punkten har jag så klart läst före jag köpte den. Dock har jag hört att den tål en hel del endå men jag ska nog endå tänka mig för. 

Nu kommer jag inte på något mer men som ni märker har jag försökt komma på både många plus och minus saker. Jag tycker att plus väger upp minus men vi får se i längden. Kanske kommer tycka att den är jätte dålig efter ett tag? ;) Ska bli kul att prova den i bättre foto väder i alla fall :D

lägger upp en bild på min kära canon eos 1000d. Även om jag har hatat den i flera år nu så måste jag erkänna att den är lite saknad. Så lätt och så okomplicerad. Men jag har vuxit i från den nu, det är bara att axeptera och gå vidare :')

Men den kommer så klart att få finnas kvar som reserv :)

/ L i n a

 
 

Kommentarer


Skriv en liten kommentar här ♥:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej & behövs ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0